Eerste tripje buiten Taiwan is een feit!

13 oktober 2019 - Puerto Princesa, Filipijnen

Beste familie, vrienden en collega's,

Momenteel zit ik al zo'n 6 weken in Oost-Azië, wat vliegt de tijd!  Dit derde blog typ ik momenteel met alleen een handdoek om m'n middel, want letterlijk al m'n onderbroeken/korte broeken en wat dan ook zit momenteel in de wasmachine. Gisteravond juist teruggekomen van een week Filipijnen met een hele berg vuile was en een rugzak vol met nieuwe, onvergetelijke ervaringen!

Maandag, 3 weken geleden, schreef ik mijn vorige blog. Sinds die tijd is er op de campus op zich niet heel veel veranderd, maar het gevoel dat ik krijg als ik de campus weer zie is wel degelijk veranderd. Het begint meer als thuis te voelen, ik heb de draai hier gevonden en een gemiddelde week tegenwoordig is toch wel wat minder hectisch en intensief in vergelijking met de eerste weken. Toen was alles nieuw, de accommodatie, mede-studenten en de lessen. Nu heb ik een vaste groep mede-studenten waar ik veel mee om ga en tripjes mee plan, de lesstof is over het algemeen duidelijk en de kamer voelt echt als mijn plekje.

Ik had beloofd in dit blog meer over het basketbal team te vertellen, maar dat til ik toch even naar het volgende blog, aangezien we nog geen teamfoto hebben gemaakt en de tenues ook nog onderweg zijn.

Het laatste weekend van september hebben we een tweedaagse trip naar de voormalig hoofdstad van Taiwan gemaakt, Tainan genaamd. Een stad op ongeveer anderhalf uur scooter-en van Kaohsiung af. Het is het historische centrum van Taiwan en ook Nederland heeft daar zijn sporen achtergelaten. Zo hebben we Fort Zeelandia bezocht, een fort van de VOC op voormalig Formosa. Begreep van de Taiwanezen dat het ongeveer 3 hoofdstukken in hun geschiedenisboek over Nederland en de VOC gaat, best bijzonder als je dat vergelijkt met het aantal hoofdstukken dat wij over Formosa hebben gehad, hooguit eentje.. Verder dat weekend met grote schildpadden gezwommen op Turtle Island (sommige wel 1 meter lang), wel moesten we eerder naar het vaste land dan gepland, omdat er een Typhoon in aantocht was, gelukkig viel de schade mee in Kaohsiung.

Ook gaan we altijd nog vaak uit-eten buiten de campus, sinds we niet kunnen koken in onze eigen appartementen en het eten van de schoolkantine's ook een beetje saai begint te worden. Het blijft toch telkens wel een uitdaging om iets te bestellen, de menu kaarten in het chinees, de Taiwanezen die niet zo goed Engels spreken en google translate die het soms ook niet helemaal snapt. Waar overigens wel iedereen goed Engels spreekt is de Filipijnen. Omdat afgelopen donderdag en vrijdag hier iedereen vakantie had vanwege een nationale feestdag, zijn wij met een hele groep studenten naar de Filipijnen geweest. We kwamen zaterdagavond laat aan in onze villa waar we met z'n twintigen 2 nachten verbleven. De eerste dag gesnorkeld en 2 mooie stranden bezocht, vervoer werd overigens geregeld door onze accommodatie en zelfs de afwas hoefden we niet zelf te doen. De tweede dag wezen canyoning-en,  stroomafwaarts de weg afleggen in canyons en in dit geval, tot aan de Kawasan watervallen. (zie foto's) Wandelen, klimmen, springen en vooral zwemmen waren onderdeel van deze tour, de hoogste jump was 12 meter. Wat minder prettig was is dat ik met m'n bovenbenen op het water klapte, dus wel een aantal dagen een mooie blauwe plek mee moest dragen.

Aan het begin van de dinsdag avond zijn we naar Oslob gereden voor de volgende activiteit op het eiland Cebu, zwemmen met de whale-sharks. We moesten om half 6 's ochtends klaar staan en werden opgehaald om naar de haven van Oslob te gaan. Was helaas wel erg toeristisch, maar zodra je onder water kwam, was het enkel vissen en meterslange whale-sharks. (zie videos) Wat een ontzettend toffe ervaring! De dag afgesloten met wat drankjes in de hoofdstad van het eiland, Cebu-city.

Woensdagmorgen zijn we naar Palawan gereisd. Door velen wordt Palawan gezien als het mooiste eiland ter wereld. En nadat we daar 3 nachten hebben doorgebracht snap ik wel waarom. Prachtige stranden, mooie koralen en zelfs één van de zeven wonders of nature. De eerste dag hebben we 3 verschillende eilanden in Honda-bay bezocht tijdens een island hop tour. We voeren in van die typische Expeditie Robinson boten rond. De tweede dag, en tevens laatste dag, een tour door een ondergrondse rivier gemaakt vol met vleermuizen en slangen. De Princesa Underground River is een 8,2 kilometer lange onderwater rivier en staat bekend als één van de meest complexe grot systemen ter wereld. Er zijn spectaculaire kalksteen rotsen en kartgebergte wat de omgeving sprookjesachtig mooi maakt.

Al met al een erg mooie reis gemaakt! Morgen eens flink voor de studie bezig, want dat gaat natuurlijk ook gewoon door. Begin november staat het volgende tripje gepland, een lang weekend Tokyo!

Tot slot, Rood-Wit 3, van harte gefeliciteerd met het kampioenschap! Nu weten we ook direct wie vorig jaar de zwakke schakel was.. :(